17 marca 2019 Udostępnij

Jak ułatwić sobie wybór dostawcy usług płatniczych?

Aby sklep internetowy osiągnął sukces, jego właściciel powinien stawiać na pierwszym miejscu wygodę klientów. Dlatego jedną z najważniejszych decyzji, jest wybór odpowiedniego operatora płatności. Zanim go dokonamy, możemy porównać oferty wielu pośredników i skorzystać z rozwiązania, które najlepiej wpisuje się w nasz model biznesowy. Jakie kryteria wziąć pod uwagę, aby ułatwić sobie wybór?

Rodzaj transferu
Transfer automatyczny oznacza przeniesienie klienta na stronę, gdzie może zaznaczyć logo swojego banku, zalogować się na swoje konto w bankowości elektronicznej i zatwierdzić daną transakcję. Transfer półautomatyczny wymaga od klientów samodzielnego wprowadzenia danych na karcie przelewu. Jest to w tym momencie dosyć przestarzałe rozwiązanie. E-klienci, którzy cenią wygodę i szybkość transakcji zdecydowanie wolą przelewy automatyczne, które są łatwiejsze oraz szybsze.

Czas oczekiwania na przelewy
Korzystając z pośrednika płatności, sprzedawca musi liczyć się z tym, że pieniądze wysyłane przez klientów trafiają najpierw na konto pośrednika. Sprzedawca następnie zleca przelew pieniędzy na swoje konto. Taka płynność finansowa jest szczególnie ważna w przypadku sklepów internetowych opartych o model drop shopping. Niestety, nie wszyscy pośrednicy realizują przelewy od razu. Czasami trzeba czekać na przelew nawet kilkanaście dni. 

Obsługiwane banki
Każdy pośrednik obsługuje różne banki. Może to być dziesięć banków, może być również sto. Im więcej obsługiwanych banków, tym lepiej. Wyobraźmy sobie sytuacje, w której klient po dokonaniu wyboru produktów trafia na stronę płatności, ale wśród opcji płatności nie znajduje swojego banku. Oczywiście, może wybrać przelew tradycyjny, ale e-klienci doskonale zdają sobie sprawę z tego, że przelew w tradycyjnej formie będzie realizowany znacznie dłużej. W związku z tym opóźni się także dostawa. Większość klientów w tym momencie raczej zrezygnuje z zakupów. Wybierając dostawcę płatności należy zwrócić uwagę nie tylko ilość obsługiwanych banków. W tym przypadku liczy się także jakość. Okazuje się, bowiem, że 20 banków może zaspokoić potrzeby 90 % klientów. Pod warunkiem, że wybierzemy odpowiednie banki. 

Prowizje i opłaty
Wysokość prowizji to jedna z kluczowych kwestii, jakie warto wziąć pod uwagę. Waha się ona od 0,9 do 2,8 % od każdego przelewu. Może różnić się w zależności od banku. W przypadku popularnych banków może być wyższa. Do prowizji trzeba niekiedy doliczyć opłatę stałą, która wynosi kilkadziesiąt groszy za przelew. Należy też uwzględnić wszelkie dodatkowe koszty np. koszt instalacji. 

Obsługa płatności mobilnych
Płatności mobilne rozwijają się w ogromnym tempie. Statystyki mówią o 25 % transakcji w sieci generowanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Dostosowanie sklepu internetowego do urządzeń mobilnych to również implementacja odpowiedniego systemu płatności. Klienci, którzy dokonują zakupów w sklepach internetowych, chcą też mieć możliwość zapłaty za towary i usługi przy pomocy smartfona. 

Bezpieczne transakcje
Bezpieczeństwo transakcji jest istotne zarówno z punktu widzenia sprzedawców, jak i klientów. Sprawdzony dostawca usług płatniczych jest w stanie to bezpieczeństwo zagwarantować. Dlatego już na wstępie zapoznajmy się z uprawnieniami, certyfikatami i systemami bezpieczeństwa, które posiada dany operator płatności.