16 maja 2018 Udostępnij

Geolokalizacja, a marketing

Geolokalizacja większości z nas kojarzy się z możliwościami nawigacyjnymi. Dzięki niej możemy z łatwością dotrzeć do celu, wystarczy odpowiednie urządzenie. Jednak okazuje się, że bywa także świetnym narzędziem marketingowym. Praktycznie każdy z nas posiada obecnie przynajmniej jedno urządzenie mobilne. Smartfony stały się nieodłączną częścią naszego życia. To właśnie urządzenia przenośne wykorzystywane są, jako nośnik reklamy. Mogą być łatwo zlokalizowane za pomocą GPS-ów lub BTS-ów, czyli bazowych stacji przekaźnikowych. Firmy mają, zatem możliwość wysłania komunikatu, do osoby, która znajduje się w pobliżu danego punktu. Wyobraźmy sobie, że jedliśmy obiad w restauracji i zapłaciliśmy za niego kartą za pośrednictwem smartfona. Kilka dni później przejeżdżając niedaleko lokalu otrzymujemy wiadomość tekstową zapraszającą nas do ponownego skorzystania z oferty. Taka bezpośrednia komunikacja może wiele zdziałać. Buduje, bowiem relację z klientem, „zmuszając” go do zaangażowania. Nasze komunikaty marketingowe mogą stać się bardziej spersonalizowane, dopasowane do preferencji i potrzeb danego klienta. 

O wykorzystaniu geolokalizacji słów kilka
Ogromną zaletą geolokalizacji jest możliwość jej wykorzystania w dowolnym miejscu. Warunek jest jeden. Musimy znajdować się w zasięgu działania telefonii komórkowej. Firmy stosują coraz bardziej wyrafinowane sposoby komunikacji z klientami. Przykładem są notyfikacje graficzne i tekstowe (notification ads). Za sprawą kodu wbudowanego w specjalne aplikacje, urządzenie przenośne, na którym zainstalowana została aplikacja wykrywane jest przez nadajniki BTS. Urządzenie mobilne może zostać łatwo zlokalizowane, a firmy mają szansę dotarcia do klientów znajdujących się w określonym miejscu. W jaki sposób? Najlepszą opcją są wiadomości „click to call” lub „click to sms” wysyłane do klienta. Klient jest w ten sposób zachęcany do natychmiastowej reakcji. Nie musi podejmować w zasadzie żadnych dodatkowych działań. Wystarczy jedno kliknięcie, aby poznać ofertę firmy czy jej bieżące promocje.

Nie tylko notifications ads
Oczywiście, notyfikacje to nie jedyny przykład zastosowania geolokalizacji w e-marketingu. Coraz bardziej popularne stają się geolokalizowane wiadomości SMS i MMS. Pozwalają na promowanie produktów, ofert sklepów, lokali usługowych, salonów samochodowych, ale również miejsc związanych z szeroko pojętą rozrywką i kulturą np. kin czy teatrów. To doskonały sposób na wyprzedzenie konkurencji i utrzymywanie dobrych relacji z klientami. Utrzymanie klientów może być dzisiaj o wiele trudniejsze, niż ich zdobycie. Dlatego warto stosować różne rozwiązanie, by zrealizować ten cel.