29 lutego 2016 Udostępnij

Mobilne zakupy - kto się waha?

Społeczeństwo dzieli się na ludzi, a ludzie na kategorie wiekowe. Logicznym jest, iż to młodsi chętniej korzystają z nowinek technologicznych, gdyż lepiej rozumieją potrzeby rynku. Osoby starsze potrzebują czasu, aby wdrożyć się w innowacje i poznać je od każdej strony. Z płatności mobilnych korzysta prawie 60%* mężczyzn i około 50% kobiet. W grupach wiekowych 19-44 lata co drugi posiadacz smartfona lub tabletu realizuje płatności przy pomocy swojego urządzenia. Pozostali się wahają. Czy mają ku temu powody?

 

25% internautów nie kupuje w sieci

Według raportu MShopper, blisko 25% internautów nie robi zakupów przez Internet i mają ku temu swoje powody. Bronią się tym, iż nie mogą dotknąć towaru i nie są przekonani, co do uczciwości platform e-commerce. Ta niszowa grupa to w 60% osoby po 50. roku życia, więc należy dodać fakt, że nie każdy będzie potrafił odnaleźć się w aplikacji mobilnej.

Dlaczego konsumenci się wahają?

- nie mogą dotknąć towaru, czyli go ocenić,

- nie ufają firmom kurierskim,

- nie potrafią odnaleźć się w aplikacjach mobilnych,

- mają obawy co do bezpieczeństwa e-płatności,

- nie interesują się tematem płatności online.
 

Zalety zakupów w sieci

Kupowanie mobilne to cała gama pozytywów i warto zacząć od wygody. Aż 27% konsumentów wybiera e-zakupy tylko z uwagi na komfort. Nie muszą wychodzić z domu, tylko korzystając z aplikacji mobilnej mogą wybrać, zakupić i zapłacić za produkt. 24% kupujących uważa, że kupując online można zaoszczędzić sporo pieniędzy. To fakt, ponieważ często udaje się "wyłapać" okazje, czyli zapłacić za towar sporo mniej, niż w sklepie stacjonarnym. Dokładnie tyle samo osób (24%) ceni sobie swobodę. Mogą kupować wtedy, gdy tego potrzebują. 17% badanych lubi nowinki technologiczne i dzięki temu kupują mobilnie.

Największą zaletą, a zatem kontrastem dla niewielkiej ilości wad jest bezpieczeństwo. Płacenie za zakupy z poziomu smartfona i tableta jest bardzo bezpieczne. Mowa nie tylko o bankach, lecz również o operatorach szybkich płatności (Dotpay, PayPal, PayU itd.). Konsument może liczyć na setki kanałów płatniczych, a każdy przelew jest maksymalnie bezpieczny, dzięki systemom szyfrowania danych, na przykład SSL.
 

 

Dlaczego warto kupować mobilnie?
 

- oszczędność czasu,

- duża ilość sklepów internetowych i produktów,

- możliwość kupowania w wielu sklepach jednocześnie,

- możliwość kupowania w każdej chwili,

- niższe ceny produktów,

- maksymalny poziom bezpieczeństwa transakcji,

- zakupiony towar można zwrócić przed wysyłką bez obciążenia finansowego,

- zakupy można realizować z każdej platformy mobilnej (smartfon, tablet, netbook, notebook, ultrabook itd.).

 

Do polubienia jeden krok

25% internautów ma obawy do zakupów mobilnych, ale zdecydowana większość z nich, to osoby starsze. Nie możemy oczekiwać, że zrozumieją oni innowacyjne technologie zakupów tak szybko, jak młodzież. Dynamika rozwoju e-commerce jest bardzo szybka, a płatność mobilna coraz mocniej skłania się ku starszym. Sklepy internetowe wdrażają aplikacje, które mają ułatwić zakupy, dlatego przy kolejnej aktualizacji raportu oczekujemy, że liczba osób wahających się wyraźnie zmaleje lub zniknie. Wystarczy jedna operacja, aby polubić mobilne zakupy.

 

* - Dane statystyczne pochodzą z magazynu Raport MShopper str. 36-38 / 2015 rok.