29 lutego 2016 Udostępnij

Jak często Polacy płacą telefonem?

Globalna firma badawcza, Forrester Research uznała, że aplikacja płatności mobilnych mBank jest w trójce najlepszych na świecie. Tempo rozwoju bankowości w naszym kraju jest błyskawiczne i doceniane na zachodzie. Gdy opcja płatności mobilnych z poziomu smartfona, czy tabletu weszła na nasz rynek, a był to rok 2012 - korzystało z niej 850 000 konsumentów, czyli zaledwie 3,5%* posiadaczy kont rachunkowych. Dzisiaj ten odsetek jest dużo większy, a z samej aplikacji mBank korzysta przeszło 800 000 ludzi. To pokazuje, że Polacy chętnie płacą telefonem komórkowym i mają świadomość bezpieczeństwa realizowanych transakcji.

Jesteśmy świadomi i cenimy sobie wygodę

W 2015 roku aż 40% osób posiadających smartfony realizowało nimi przelewy. Rok wcześniej było to 31,2%. Dynamika rozwoju e-płatności jest bardziej widoczna, niż kiedykolwiek wcześniej. Społeczeństwo jest świadome komfortu wynikającego z tej formy płacenia, jak również bezpieczeństwa transakcji. Wiodące banki stale podnoszą poziom bezpieczeństwa wprowadzając innowacyjne technologie weryfikacji przelewów. Podobnie czynią największe platformy szybkich płatności (Dotpay, PayPal, PayU).

Technologia młodych? Niekoniecznie!

Najwięcej zwolenników płatności mobilnej jest w grupach wiekowych 19-44 lata i wynosi ponad 60%. Osoby starsze rzadziej płacą telefonem, ale statystyka w postaci 30% ogółu napawa optymizmem na przyszłość. Ludzie młodzi cenią sobie wygodę, a starsi potrzebują więcej czasu na zrozumienie nowoczesnej technologii. Szacuje się, że w ciągu najbliższej dekady liczba osób starszych płacąca telefonem nie będzie tworzyć kontrastu w porównaniu z młodszymi.

Polska wzorem do naśladowania

Porównując kraje zachodnie do Polski wyraźnie widać, że nasza bankowość mobilna idzie w bardzo dobrym kierunku. Instytucje takie jak mBank mocno stawiają na rozwój tej formy płatności, a dzięki innowacyjnym technologiom są zauważalne w Europie. Cieszy rozwój także platform szybkich przelewów, które oferują wiele kanałów płatniczych i mogą być łącznikiem pomiędzy konsumentem a sklepem. Na koniec warto dodać, że spośród wszystkich posiadaczy smartfonów, aż 30% to młodzież. Gdyby odjąć te trzydzieści procent z całego ogółu, wychodzi na to, że co drugi posiadacz smartfona regularnie płaci nim za zakupy.

Polacy często płacą telefonem komórkowym, a będą to robić jeszcze częściej. Mając na uwadze fakt, że nasz kraj to potentat w tej dziedzinie bankowości nie pozostaje nam nic innego, jak tylko się cieszyć.

 

* - Dane statystyczne pochodzą z magazynu Raport MShopper (strona: 68, oraz strony 98-101)(metody płatności) / 2015 rok.