29 lutego 2016 Udostępnij

Mobilne zakupy - czego oczekuje konsument od platformy?

W dobie rozwoju elektroniki mamy dostęp do przeróżnych urządzeń mobilnych, które mogą pełnić funkcję komputera, telefonu i przeglądarki internetowej. Idąc po mieście często natrafiamy na ludzi, którzy w trybie marszu przeglądają Internet z poziomu tabletu. Nie interesujemy się tym, co ów człowiek robi, ale być może dokonuje właśnie zakupu w sklepie online? W tym artykule chcemy się skupić na zakupach mobilnych i przekazać kilka cennych rad, które mogą mieć wielką wartość dla właścicieli platform e-commerce.

Podobieństwo, które znacie

Czy można porównać sklep stacjonarny z internetowym? Jak najbardziej. Gdy wchodzimy do sklepu stacjonarnego i nie podoba nam się wystrój wnętrz, to szybko go opuszczamy. Podobnie jest ze sklepami internetowymi. Podobieństwo widać również na przykładzie płatności. Gdy w sklepie stacjonarnym nie widzimy terminalu (a nie mamy gotówki), opuszczamy go i pewnie więcej nie wybieramy. Dokładnie taka sama sytuacja widoczna jest w sieci. Z psychologicznego punktu widzenia potrzebujemy zaledwie kilkunastu sekund na polubienie lub niepolubienie sklepu. Warto nie marnować tego czasu.

RWD - Responsive Web Design

Czym jest responsywna strona internetowa? To taka witryna, która umożliwia jej przeglądanie z poziomu urządzenia mobilnego (smartfon, tablet). Responsywność to cała gama aplikacji i modułów, która wpływa na funkcjonowanie witryn i jej wyświetlanie. Jeśli decydujemy się na zakupy w sklepie internetowym przy pomocy urządzenia mobilnego - liczymy na szybkość, komfort i bezpieczeństwo.

Jak prowadzić sklep mobilny?

Trzeba wykonać szereg operacji, aby zachęcić klienta do zakupów, ale wystarczy jeden błąd, by go skutecznie zniechęcić. Konsumenci mobilni liczą przede wszystkim na przejrzystość. Sklep mobilny powinien być prowadzony tak, aby czas trwania zakupów był jak najkrótszy. Należy unikać zbyt wielu przycisków i konieczności rejestracji przed dokonaniem zakupów. Klient chce po prostu wejść, zapłacić i wyjść. Aby platforma mobilna funkcjonowała sprawnie, powinna być oparta na modułach i aplikacjach. Wszystkie elementy strony powinny być ponadto zabezpieczone.

Co drażni klientów mobilnych?

1. Zbyt dużo treści

Sklep w wersji mobilnej powinien być przejrzysty. Treść jest ważna, ale nie może powodować kontrastu do zdjęć lub opisów produktów.

2. Rejestracja przed zakupem

Do niedawna sytuacja wyglądała tak, że bez możliwości rejestracji nie dało się zrobić zakupów online, gdyż weryfikacja była niemożliwa. Dzisiaj wygląda to zupełnie inaczej, gdyż obecność operatorów szybkich płatności online pozwala na sprzedaż bez konieczności rejestracji. Samo posiadanie konta u operatora (choć nie w każdym przypadku) w zupełności wystarcza.

3. Zbyt wiele przycisków

Konsument nie będzie przebywał na witrynie, gdzie nagromadzenie przycisków rzuca się w oczy. On powinien widzieć tylko produkt i ewentualnie jego opis. Dopiero po przejściu do "opisu głównego" lub po wybraniu produktu powinien mieć opcję zmiany koloru, rozmiaru etc.

4. Konieczność wpisywania danych osobowych

W sklepie stacjonarnym dokonujemy zakupu i nikt nie prosi nas o podanie danych osobowych. W sieci powinno być podobnie, gdyż konsument zwyczajnie nie ma czasu na wpisywanie danych z poziomu niewielkiego urządzenia mobilnego. On ceni sobie czas. Jeśli nie zaoszczędzi go na jednej witrynie, to znajdzie inną.

 

Sklep mobilny powinien być:

1. Przejrzysty

To największa zaleta mobilności. Klient zazwyczaj wie jak wygląda produkt przed zakupem, dlatego interesuje go wyłącznie cena, termin dostawy i sposób płatności.

2. Bezpieczny

To ważne w przypadku nowych sklepów. Klient musi zdobyć zaufanie do nowej platformy, dlatego poziom zabezpieczeń (zwłaszcza transakcji) powinien stać na wysokim poziomie.

3. Funkcjonalny

Nawet jeśli wybieramy produkty w e-sklepie, to nie musimy finalizować transakcji w tym samym momencie. Jeśli witryna mobilna będzie posiadać funkcję zapamiętywania zawartości koszyka, to konsument będzie mógł dokończyć zakupy z poziomu innego urządzenia (laptop, komputer osobisty).

Sukces zależy od prostoty

Nie oszukujmy się - rzadko dokonujemy zakupu produktów, których wcześniej nie obserwowaliśmy na komputerze stacjonarnym. W związku z tym ważna jest prostota. Jeśli sklep mobilny będzie przyjazny dla klientów, to nawet pomimo pewnych niedociągnięć graficznych i tym podobnych będzie atrakcyjny dla konsumentów, i będzie generował zyski.