19 grudnia 2018 Udostępnij

Geolokalizacja - sposób na usprawnienie płatności

Jedną z usług, dzięki której możliwe jest usprawnienie płatności wykonywanych w sieci, jest geolokalizacja płatności. Rozwiązanie udostępnia między innymi najważniejszy operator nowoczesnych transakcji, firma Dotpay. Na czym polega geolokalizacja płatności i w jakich celach można jej używać? Przedstawiamy przegląd najważniejszych kwestii.

Na początku należałoby wyjaśnić, czym w ogóle jest geolokalizacja. Otóż według przyjętej definicji jest to proces ustalania informacji na temat położenia jakiegoś przedmiotu lub osoby. Takie dane można uzyskać na przykład za pomocą technologii Global Positioning System, szerzej znaną jako GPS. Położenie można wyznaczyć również na podstawie danych IP urządzenia elektronicznego. Określanie lokalizacji za pośrednictwem GPS lub adresu IP prowadzi do zyskania informacji na temat współrzędnych geograficznych, a więc szerokości i długości geograficznej, oraz informacji na temat danych adresowych (miasta, kodu pocztowego, ulicy, numeru domu).

Uzyskane w ten sposób dane znajdują powszechne zastosowanie w sektorze e-commerce. Korzystają z nich zwłaszcza firmy specjalizujące się w sprzedaży tzw. dóbr cyfrowych. Takie firmy potrzebują znać miejsce wykonywania płatności m. in. w celu usprawnienia czynności podatkowych. Jednak nie tylko firmy zajmujące się sprzedażą produktów cyfrowych stosują geolokalizację płatności. Korzystają z niej także inne branże, w których kluczowe znaczenie ma lokalizacja geograficzna dokonywanych wpłat.

Zagraniczne firmy korzystające z tego rozwiązania wykorzystują je najczęściej do celów rozrywkowych. Klienci mogą korzystać z systemu lojalnościowego, który polega na ocenianiu różnych miejsc oraz produktów i wymienianiu się informacjami z innymi użytkownikami. Być może niebawem rozwiązanie to zagości również w Polsce.

Geolokalizacja płatności może służyć do optymalizacji działań marketingowych oraz tworzenia lepszych ofert handlowych. To także doskonałe narzędzie do badania rynku konsumenckiego. Znajomość miejsca, z którego zlecane są płatności, pozwala sprzedawcom dostosować ofertę promocyjną do danego obszaru. Taki system spersonalizowanej reklamy znacznie zwiększa zainteresowanie klientów ofertą firmy. Dzięki weryfikacji źródła płatności pod względem lokalizacji, sprzedawca może dzięki temu sprzedać większą ilość produktów, co przekłada się bezpośrednio na rozwój firmy.

Zlokalizowanie źródła płatności umożliwia między innymi firma Dotpay. Dzięki rejestrowaniu adresu IP telefonu komórkowego, z użyciem którego została dokonana płatność kartą, Dotpay jest w stanie dostarczyć sprzedawcy dane na temat lokalizacji geograficznej urządzenia. Sprzedawca może więc w bardzo prosty i wygodny sposób zdobyć cenne informacje na temat położenia geograficznego jego klientów. Wysyłając następnie oferty marketingowe, sprzedawca jest w stanie w dużym stopniu spersonalizować wiadomości, aby dostosować je do specyfiki miejsca, z którego została wykonana zapłata. Klient, który otrzyma ofertę promocyjną odnoszącą się bezpośrednio do miejsca jego zamieszkania, z pewnością będzie bardziej zainteresowany zakupami.

Rozwiązanie w zakresie geolokalizacji płatności oferowane przez firmę Dotpay sprawdzi się między innymi w restauracjach, salonach samochodowych czy parkach rozrywki oraz wszystkich serwisach i punktach usługowych, gdzie kluczowe znaczenie ma miejsce dokonywania płatności. Narzędzie zyskuje obecnie coraz szersze zastosowanie, ponieważ przynosi wymierne korzyści dla firmy i znacznie usprawnia jej funkcjonowanie.